sunnuntai 8. marraskuuta 2015

Kätköilyä maailmalla: Malta lokakuu 2015

Lensimme sunnuntaiaamuna Istanbuliin, jossa meillä oli neljän tunnin vaihtoaika. Halusimme hakea muutaman kätkön Istanbulista väliajalla, passijonossa kului kuitenkin yli tunti, joten päädyimme hakemaan vain yhden kätkön. Ajoimme metrolla lähimmälle pysäkille, löysimme kätkön "Do you have time?" ja palasimme takaisin kentälle. Ehdimme lounastaa kentällä ennen jatkolentoa.

Maltalla matkustimme lentokentältä hotelliin. Lähdimme heti illalliselle, aviomies söi paikallista herkkua, jänistä. Annoksen erikoisuus oli se, että siinä oli rintakehä mukana, sydän ja keuhkot paistettuna. Haimme samalla ensimmäisen maltalaisen kätkön "Sail Away". Hiukan hirvitti kopeloida paikkoja pimeässä, kun näimme torakan näköisiä elukoita.

Maanantaiksi olimme tilanneet kyydin Mdinaan. Löysimme yhden multikätkön. Oli hienoa seikkailla Mdinan kapeilla kujilla. Lounastimme ihanassa Fontanella ravintolassa.

Palasimme hotellille ja kävimme uimassa hotellin kattoterassilla olevalla uima-altaalla.

Matkustimme bussilla päivälliselle ja haimme samalla yhden multikätkön, jossa piti etsiä liikennemerkkejä ja erilaisia kylttejä. Samalla kävelyllä löysimme kaksi tradikätköäkin.

Tiistaiaamuna etsimme toimivaa pankkiautomaattia, vasta neljäs automaatti toimi ja saimme käteistä rahaa. Aioimme mennä Falcony Centeriin retkelle, taksin saaminen oli myös tänä aamuna työlästä. Pääsimme kuitenkin haukkafarmille. Kuljettaja odotti meitä vierailun ajan.

Jatkoimme matkaa Hagar Qim ja Mnajdra temppeleille. Löysimme mysteerikätkön Tal-Hamrija tornin kupeesta.

Matkustimme vielä taksilla Blue Grottoon, mistä ratkaisimme earth kätkön. Söimme rantaravintolassa lounasta. Merenkäynti oli liian kovaa, jotta olisimme päässeet veneellä luolaan, sukeltajia se ei kuitenkaan estänyt. Kauhulla katsoimme muiden turistien selfieitä ihan kalliojyrkänteen reunalla. Matkustimme bussilla lentoasemalle, josta haimme yhden tradikätkön. Palasimme hotellille.

Keskiviikkona matkustimme lautalla Vallettaan. Kävelimme Lower Barakka Gardensiin ja löysimme multikätkön. Kävelimme Upper Barakka Gardensiin, josta löysimme mysteerikätkön. Katselimme Saluting Battery -tykkiesityksen. Kävelymatkalla takaisin satamaan löysimme kaksi tradikätköä. Palasimme lautalla takaisin hotellille päin. Aviomies haki illalla vielä yhden tradikätkön hotellin läheltä. Matkustimme bussilla illalliselle St. Juliansiin.

Torstaina lähdimme aamiaisen jälkeen lentokentälle. Hiukan meinasi paniikki iskeä, kun kuljetuksemme oli myöhässä. Ehdimme lopulta ajoissa kentälle. Lensimme Istanbuliin, jossa meillä oli viiden tunnin vaihtoaika. Matkustimme Istanbulissa taksilla Sultan Ahmedille, josta kävelimme Grand Bazarille. Löysimme kaksi tradikätköä ja kävelimme basaarissa muutaman käytävän verran. Matkustimme tunnin ajan takaisin lentokentälle, taksinkuljettaja oli erityisen ilahtunut, että neuloin sukkaa taksissa. Ehdimme vielä lounastaa kentällä ennen kotilentoa.

Erityistä huomiota Maltalla kiinnitimme asuntojen ulko-oviin, ne olivat ihanan värikkäitä: