lauantai 25. huhtikuuta 2020

Liukuvärinen neuletakki

Inspiraatio tähän neuletakkiin lähti siitä, että aviomies toi minulle Dublinista kaksi lankavyyhtiä. Langat olivat Townhouse Yarnsin 70% merino 30% silkkiä. Vahvuus oli 400m/100g. Väreinä olivat oranssi ja vihreä-keltainen.



Ihan nuo kaksi vyyhtiä eivät neuletakiksi riittäneet, joten ostin Titityyn lankakaupasta lisäksi Louhittaren luolan Ympynen lankaa sekä the uncommon thread lankaa. Ostin lisälankoja 500 grammaa. 


Yhdistelin lankoja liukuväriseksi neuletakiksi aloittaen oranssista ja päätyen tummaan metsänvihreään. Kaksi vyyhtiä jäi kokokaan käyttämättä ja silti neuletakista tuli mielestäni riittävän pitkä.

Aloitin kahdesta ylijääneestä vyyhdistä kauluria, mutta kerron siitä sitten myöhemmin.



Ihan ensimmäistä kertaa elämässäni tein neuletakkia näin värikkäistä langoista ja vieläpä raidoittaen värin vaihtumiskohdissa. Mielestäni raidalliset osat ovat vähän liian korkeita suhteessa "yksivärisempiin" kohtiin, mutta olen kokonaisuudessaan väritykseen tyytyväinen. Kaikkein kauneimmat kohdat mielestäni on hihansuissa ja helmassa, missä ei tarkkaan erota lankojen vaihtumista vaan liukuminen väristä toiseen on huomaamatonta.


Neuloin takin puikoilla numero 3 ja resorit puikoilla 2,5. Minulla ei ole tähän mitään ohjetta vaan mittailin itseäni ja laskeskelin mallitilkun pohjalta mitat. Samaa metodia olen käyttänyt monissa aikaisemmissakin neuletakeissa. Tänä vuonna olen neulonut jo kolme takkia samalla tavalla: sininen, puuvillainen neuletakkivihreä, raidallinen neuletakki ja oranssi tweed-neuletakki.

Säästin alusta oranssia lankaa napituslistoja varten, lankaa jäi jäljelle 26 grammaa. Neuletakki painaa yhteensä (ilman nappeja) 478 grammaa. Kaikki muut värit sain kulutettua ihan loppuun saakka. Napit on ostettu Eurokankaasta.



Pahoittelut hiukan irvistävästä mallista valokuvissa, kuvaushetki oli todella aurinkoinen.

Minulla on ostettuna langat kahteen seuraavaankin neuletakkiin, mutta nyt on neuletakki-innostus tältä erää ohi. Kaikki tänä vuonna neulotut neuletakit ovat minulle mieleisiä eikä minkään kanssa tullut mitään hankaluuksia, mutta nyt innostaa pienemmät neule- ja virkkuutyöt. Katselin jo sukkakirjojani sillä silmällä josko suurempi sukkainnostus palaisi. Näin kausittaista tämä minun käsityöinnostus on. Mitään ei pidä mielestäni tehdä väkisin, muutoin harrastuksen ilo katoaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti