maanantai 1. elokuuta 2016

Kätköilyä maailmalla: Jersey, Guernsey, Isle of Man ja Lontoo heinäkuu 2016

Lensimme sunnuntaina 10.7 Lontooseen, Heathrow'n kentälle. Matkustimme metrolla ja junalla Gatwickin kentälle ja kentän lähellä olevaan hotelliin. Lepäilimme pari tuntia hotellilla ja menimme Mersthamiin geokätköilytapahtumaan. Englantilaiset geokätköilijät olivat tehneet omista kätköilyreissuistaan videon ja he pitivät "filmifestivaalit". Paikalla oli runsaasti englantilaisia kätköilijöitä, me olimme ainoat suomalaiset. Oli todella hauskaa jutella heidän kanssaan eri maiden kätköilykulttuurista, kätköistä ja erilaisista reissuista.

Löysimme lisäksi Mersthamista kolme tradikätköä. Hotellilla pakkasimme yhden matkalaukun valmiiksi, toisen jätimme hotelliin säilöön.

Lensimme maanantaiaamuna Gatwickistä Jerseyn saarelle Saint Helieriin. Matkustimme bussilla lentokentältä kaupungin keskustaan. Löysimme Jerseyn saarelta kolme tradikätköä. Multikätkön loppupistettä emme löytäneet, tämä turhautti, koska kävelimme pari kilometriä multin takia. Kävelimme takaisin keskustaan lounaalle ja kävelimme satamaan.

Iltapäivällä matkustimme laivalla Guernseylle St. Peter Portiin. Kävelimme hotellille ja löysimme matkalla yhden tradikätkön. Ruokailun jälkeen lähdimme uudestaan kävelylle ja löysimme kolme kätköä.

Tiistaina aamiaisen jälkeen lähdimme kävelemään satamaan. Kävin matkalla tutustumassa gobeliininäyttelyyn, joka kertoi Guernseyn historiasta. Näyttelyssä oli myös kauppa, jossa oli myynnissä gobeliinien kutomiseen liittyvää kirjallisuutta ja esineitä. Aviomies haki sillä välin pari kätköä. Tapasimme satama-alueella ja matkustimme laivalla takaisin Jerseylle. Kävelimme hotellille, kävimme keskustassa illallisella ja kävelimme takaisin hotelliin muutamia ostoskatujen ikkunoita katsellen.

Keskiviikkoaamuna aikaisin lensimme takaisin Lontooseen Gatwickille. Menimme takaisin samaan hotelliin lepäämään ja pakkaamaan uudestaan tavaroita. Tällä kertaa pakkasimme vain "ostoslaukun" ja pikkukassimme. Illalla lensimme Gatwickistä Isle of Man saarelle eli Mansaarelle. Saavuimme myöhään illalla Douglasin kaupunkiin. Matkustimme taksilla hotellille ja haimme ihan hotellin vierestä yhden geokätkön.

Torstaiaamuna nukuimme pitkään ja aamiaisen jälkeen kävelimme rautatieasemalle. Matkalla löysimme kolme kätköä, kaikki nanoja.

Matkustimme höyryjunalla Douglasista Castletowniin.

Castletownissa kävelimme Rushen linnalle, söimme lounasta ja kävelimme Scarlett Point näköalapaikalle. Matkalla löysimme useita kätköjä. Kävelimme takaisin linnalle ja matkustimme bussilla lentokentälle.

Lensimme illalla myöhään takaisin Lontooseen, Gatwickin kentälle. Majoitus samassa hotellissa edelleen. Perjantaiaamuna matkustimme bussilla, junalla, metrolla ja junalla Watfordiin, Lontoon pohjoispuolelle. Veimme tavarat hotelliin, kävimme syömässä ja menimme illalla nauttimaan Rocky Horror Show:sta. Shown jälkeen kävimme muutamalla lasillisella pubissa.

Lauantaiaamuna matkustimme aamiaisen jälkeen junalla Lontooseen, keskustaan. Hotellimme oli ihan Tower Bridgen vieressä. Matkustimme junalla Greenwichiin, jossa on nollameridiaani ja siinä myös geokätkö.

Palasimme hotellille junalla ja metrolla. Emme enää jaksaneet lähteä ostoksille vaikka niin olimme alun perin suunnitelleet. Ruokailun jälkeen lepäilimme hotellilla.

Sunnuntaiaamuna jätimme tavarat hotellin säilytykseen ja lähdimme ostoksille. Hotellin pihalla törmäsimme lempibrittinäyttelijäämme. James Nesbitt, Rimakauhua ja rakkautta sekä Monroe sarjoissa näytellyt herra kuvasi uutta TV sarjaa joen rannassa.

Kävimme Oxfrot Streetin kaupoissa mm. Selfridgellä, Mark & Spencerillä ja Evansissa. Kulutimme aikaa puistossa ja kuuntelimme erilaisia julistuksia Speaker's Cornerissa.

Haimme tavarat hotellista ja lensimme sunnuntai-iltana kotiin. Lopuksi toivon, ettei kukaan Lontoota paremmin tunteva loukkaannu. Merstham ja Watford eivät ehkä kuulu Lontooseen, mutta en jaksanut otsikkoon eritellä ihan jokaista paikkaa erikseen. Olimme kuitenkin 50 kilometrin säteellä Lontoosta. Vaikka eihän Järvenpääkään kuulu Helsinkiin vaikka on alle 30 kilometrin päässä. Pointti on siis se, että ei olla niuhoja, eihän.