tiistai 8. tammikuuta 2019

Naapurin Janne

Sukka-Finlandia starttasi tänäkin vuonna. Viime vuotiset kisaan  neulomani sukat löydät tunnisteen Sukkafinlandia alta. Viime vuonna en ehtinyt ollenkaan kisan alkuun vaan kolme ensimmäistä sukkaparia ei valmistunut määräaikaan mennessä enkä näin tietenkään saanut kisapisteitä. Nyt päätin yrittää saada jokaisen sukkaparin valmiiksi edes ajoissa. Toivon pääseväni jokaisella etapilla 100. parhaan joukkoon.

Tämä sukkaohje julkaistiin loppiaisaamuna klo 9, olin varannut jo langat ja puikot (2,5) valmiiksi. Minulla on tämän ohjeen mukaisessa vahvuudessa vain Roosa Nauha lankoja ja niistä olin valinnut vaalean lohenpunaisen, joka ei todellakaan ole lempivärini. Kun avasin ohjeen huomasin pitäväni ohjeesta paljon, joten vaihdoin viime hetkellä langan värin oranssiin, jotta sukista tulisi minulle itselle miellyttävät.



Ohjeen on nimeltään Jean next door ja ne on suunnitellut Anna Johanna eli Neulisti. Anna Johanna pitää  Missä neuloimme kerran blogia ja hän kertoo blogissaan sukkien syntytarinan.



Neuloin koko sunnuntaipäivän lukuun ottamatta ruokailua ja koirien ulkoilutusta. Lopettelin puolen yön jälkeen, joka on minulle normaali nukkumaanmenoaika. Sain sunnuntaina valmiiksi ensimmäisen sukan ja toisesta sukasta kantapään yli.






Mielessäni oli jatkaa sukka valmiiksi maanantaina illalla töiden jälkeen, mutta aamulla iski yllättäen vatsatauti ja se vei totaalisesti voimat vuorokaudeksi. Tässä kohtaa saattaa iskeä ajatus, että moitin olosuhteita huonoon kisamenestykseen kuten joillakin urheilijoilla on tapana. En suinkaan, vaan kerron kuten neulomiseni eteni. Maanantaina en siis kyennyt neulomaan yhtään silmukkaa. Menin aikaisin nukkumaan ja heräsin tiistaina aikaisin. Tiistaiaamuna ehdin ennen töitä neuloa pari tuntia ja sain teräosan valmiiksi, kärkikavennukset jäi työpäivän jälkeen. Neuloin sukat loppuun tiistaina illalla. Sukkiin kului lankaa yhteensä 85 grammaa.






Malli oli erittäin koukuttava ja siinä on mielestäni monta erityisen kaunista kohtaa. Palmikot ovat sukan takaosassa, joka on epätavallista, enemmän olen nähnyt etuosassa olevia kuviointeja. Kantapääosa jatketaan palmikoita ja vasta ihan lopussa on resoria. Kantapään kiilakavennukset katoavat palmikkoraitaan, joka on erinomainen, erilainen tapa tehdä sukkaa.






Vaikka sukissa oli minulle vaikeina kohtina kaksinkertaiset palmikot ja takareunasta nurjalla kaventaminen, niin olen erittäin tyytyväinen sukkiin. Sukat olivat myös mielestäni hitaat neuloa jatkuvan kuvion seuraamisen vuoksi. Kuviot olivat kuitenkin selkeät ja erilaiset osiot olivat hyvin selitetyt. Harmi, että pari virhettä oli pujahtanut ohjeeseen, mutta ne eivät onneksi minua haitanneet. Se virhe, joka näihin S kokoisiin sukkiin oli pujahtanut, ei näy valmiissa sukassa ollenkaan.



Ihailen todella paljon ihmisiä, jotka osaavat suunnitella näin kauniita sukkia ja vielä tehdä ymmärrettävän ohjeen.



Niin, se sijoitus. Olin ensimmäisellä etapilla 43. ja tämä on minulle todella hyvä saavutus. Viime vuonna sijoitukseni olivat 95, 68 ja 44, joten tämä oli paras sijoitukseni tähän asti. Olen enemmän kuin tyytyväinen. 

2 kommenttia:

  1. Nämä on kyllä oranssinakin niin ihanat. :) Onnea ja menestystä myös seuraaville etapeille! Minua jo vähän jänskättää, millaisia malleja sieltä on tulossa. Viime vuonna en jotenkin ollut yhtään näin innoissani, kun en vielä tiennyt mitä odottaa, mutta nyt on kiva osallistua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin innostuin tänä vuonna ihan eri tasolla, kun osaa vähän jo odottaa. Kun alun kahdet sukat (en ole vielä lämmittelysukkia tehnyt) ovat olleet näin ihanat niin toivon että säilyy loppuun saakka.

      Poista